Alzheimer
Methode beschrijving
Observatie
De observatie methode wordt gebruikt om informatie te verzamelen over het gedrag van de (potentiële) doelgroep. Bij deze methode worden gebruikers geobserveerd terwijl ze een taak uitvoeren of een product gebruiken, waarbij hun acties en gedrag worden vastgelegd. Hierdoor wordt een dieper begrip van het gedrag van de doelgroep verkregen.

De observatiemethode kan op elk moment in het ontwerpproces worden gebruikt. Interviews kunnen bijvoorbeeld waardevolle informatie opleveren over wat gebruikers zeggen te doen, maar het is ook belangrijk om te achterhalen of ze dit ook daadwerkelijk doen. Daarom is observeren een effectieve methode om dit te verifiëren.

Bij het uitvoeren van een observatie heb je verschillende methoden waaruit je kunt kiezen. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een participerende of niet-participerende methode, en gestructureerd of ongestructureerd te werk gaan. Het is belangrijk om de juiste aanpak te kiezen die past bij de situatie en de doelen van de observatie.

Bij een participerende observatie maakt de observator deel uit van de context waarin het gedrag van mensen bestudeerd wordt. Dit kan een waardevolle methode zijn, maar het heeft ook nadelen. De kans bestaat namelijk dat de observator de situatie onbewust beïnvloedt doordat hij of zij deel uitmaakt van de situatie. Dit kan leiden tot vertekening van de resultaten en het beïnvloeden van het gedrag van de geobserveerde personen. Om dit te voorkomen, kan de observator zich soms beter opstellen als een ‘fly on the wall’, waarbij hij of zij zich zo onopvallend mogelijk gedraagt en geen invloed uitoefent op de situatie. Maar soms is niet mogelijk, in dergelijke situaties is het van belang om de respondenten te betrekken bij het observatieproces. Dit kan door uit te leggen wat je aan het doen bent en waarom dit belangrijk is, kan je de weerstand verminderen en het vertrouwen van de respondenten winnen. Zo kunnen zij begrijpen waarom het onderzoek plaatsvindt en zich meer op hun gemak voelen bij de observatie.

Er zijn echter situaties waarin zelfs deze aanpak niet haalbaar is. Zo herinner ik mij een project dat ik heb uitgevoerd voor dementerende ouderen. Deze groep is vaak niet in staat om volledig te begrijpen wat er gebeurt en waarom het plaatsvindt. In zulke gevallen is het van belang om extra voorzichtig te werk te gaan en de juiste ethische overwegingen te maken. Dit kan betekenen dat de observatie beperkt wordt tot momenten waarop de ouderen zich op hun gemak voelen en geen hinder ondervinden van de aanwezigheid van de observator. Het uitvoeren van observaties is een waardevolle methode om gedrag en interacties te bestuderen. Het is echter belangrijk om de juiste aanpak te kiezen en zorgvuldig te werk te gaan, zodat de resultaten zo accuraat mogelijk zijn en de privacy en waardigheid van de geobserveerde personen wordt gewaarborgd. Hieronder zal ik toelichten hoe ik dit gedaan heb in het project rondom dementerende ouderen.

Doelgroep beschrijving
Dementerende ouderen
In ons onderzoek naar het gedrag van dementerende ouderen hebben we ons gericht op de vraag of deze groep mensen in staat is om een simpele taak uit te voeren wanneer ze daarbij worden geholpen door licht- en geluidsignalen. Ons vooronderzoek wees uit dat dementerende ouderen soms vergeten om de gordijnen open te doen, waardoor ze vaak de hele dag in het donker zitten. Dit was de aanleiding voor ons om een concept te bedenken dat hen door middel van signalen herinnert aan het openen of sluiten van de gordijnen.

Echter, bij het uitvoeren van het onderzoek kwamen we tot de conclusie dat het vanwege de kwetsbaarheid van de doelgroep niet mogelijk was om deze direct te betrekken in het observatieproces. Dit is voornamelijk te wijten aan het feit dat dementerende ouderen vaak een slecht kortetermijngeheugen hebben, waardoor ze de uitleg en het doel van het onderzoek snel zullen vergeten en mogelijk in paniek kunnen raken van onze aanwezigheid in hun vertrouwde omgeving, hun woning. Om deze doelgroep te respecteren en hun waardigheid te behouden, hebben we besloten om ons te richten op een andere groep mensen.
Richtlijnen bij
vervangende respondenten
Wanneer je een andere doelgroep zoekt voor je onderzoek, omdat je huidige doelgroep niet bereikbaar is of niet in staat is om deel te nemen vanwege kwetsbaarheid, zijn er enkele belangrijke elemnten die duidelijk gemaakt moeten worden om het onderzoek zo goed en specifiek mogelijk te laten verlopen.
vastlegbaar
(1) Ten eerste is het van belang om je doelgroep goed te definiëren. Hierbij is het van belang eigenschappen te noteren die essentieel zijn voor de doelgroep waarvoor je ontwerp. Zo hebben dementerende ouderen bijvoorbeeld vaak moeite met het besef van tijd, waardoor ze niet weten of het bedtijd is. Het is daarom belangrijk dat de nieuwe doelgroep zo min mogelijk informatie krijgt, zodat het effect van het product op hun gedrag beter geobserveerd kan worden. Ze mogen niet weten dat ze naar bed moeten of dat ze de gordijnen moeten sluiten. Het doel is om het gedrag van de nieuwe doelgroep net zo te laten overvallen als dat van de dementerende ouderen.
vastlegbaar
(2) Een ander belangrijk element is het bepalen van het juiste moment en locatie voor observatie. Omdat het product in dit geval in de woonkamer van de dementerende persoon wordt geplaatst moet de observatie plaatsvinden in de woonkamer van de respondent. Het ‘senario’ van de licht- en geluidsignalen speelt zich af vlak voor de ‘normale’ bedtijd van de dementerende persoon. Daarom moet de observatie plaats vinden vlak voor de bedtijd van de respondenten. De observatie moet plaatsvinden op het moment waarop het effect van het product optimaal kan worden waargenomen

Het is belangrijk om bij het zoeken naar een nieuwe doelgroep te beseffen dat elke doelgroep uniek is en verschillende eigenschappen kunnen hebben. Daarom is het van belang om deze eigenschappen goed te begrijpen en te gebruiken in de opzet van het onderzoek. Dit kan helpen om het onderzoek zo nauwkeurig mogelijk uit te voeren en de gewenste resultaten te behalen.

Mijn ontworpen observaties